1
STATIE 1. Jezus wordt ter dood veroordeeld
Hansa Versteeg: Madonna del Mare Nostrum, Mantel der Liefde,2017, olieverf op doek, 125 x 125 cm. hansaversteeg.com

Uitgerekend degene die een oordeel moet vellen over de meest invloedrijke mens in de geschiedenis, namelijk Pilatus over Jezus, vraagt zich af wat waarheid is (Johannes 18). Hoe menselijk. In onze onwetendheid worstelen we met wat we moeten vinden van het wereldgebeuren en hoe te reageren op het appèl dat daarvan uitgaat.
Deze iconische moderne Madonna staat in haar volle waardigheid, zij kent geen angst meer. Haar thermische nooddeken verwijst naar de vele andere moeders aan de kusten van de Middellandse Zee. Zo is zij helemaal van deze tijd. Tegelijkertijd is zij de tijdloze moeder die welbewust de belofte voor de toekomst in haar armen draagt. Zij is zelf de vraag geworden: sluit jij ons in je hart?
Het olieverfschilderij Madonna del Mare Nostrum is in de Nicolaasbasiliek geplaatst vóór het Maria Altaar en onder de muurschildering van de eerste statie in de kerk (want iedere rooms-katholieke kerk heeft zijn eigen statiegang), waarin Jezus ter dood wordt veroordeeld.
Locatie: De route start op de Prins Hendrikkade 73, bij de rooms-katholieke Nicolaaskerk, www.nicolaas-parochie.nl. Deze kerk is in 2012 verheven tot ‘basilica minor’ en samen met dertien andere kerken en twee synagogen maakt zij deel uit ‘Het Grootste Museum van Nederland’, een initiatief van Museum Catharijneconvent. Net zoals de laatste locatie van de route, de Oude Kerk, is de basiliek gewijd aan de Heilige Nicolaas, beschermheilige van o.a. kinderen, schippers en de havenstad Amsterdam.
tekst: Anikó Ouweneel