STATIE 13: Jezus wordt van het kruis afgenomen
Jan Tregot De laatste dagen, 2016/2017, arduin, gips, esdoornhout, jatobahout, roestvrijstaal, leer, olieverf, 90,5 x 88 x 60 cm. Beschildering: Erik van de Beek. Foto: Anton Houtappels. jantregot.eu

Een van de heftigste kruisafnames die ooit gemaakt is, geënt op hedendaagse nieuwsbeelden. In de sculptuur is een oud Christus corpus hergebruikt. Museum Ons’ Lieve Heer op Solder, na het Rijksmuseum het oudste museum van de stad, combineert dit werk op een bijzondere manier met een Piëta uit de eigen collectie.
Jan Tregot zegt over zijn werk: ‘In onze huidige samenleving is er naast de voortgaande secularisatie een grote interesse voor religie en behoefte aan spiritualiteit. Misschien draagt de ontkerkelijking juist wel bij tot het besef dat wij nog steeds in een christelijke cultuur leven. Of ontstaat onze hernieuwde interesse voor religie uit de vrees dat onze samenleving door religieuze spanningen onder druk komt te staan? Mijn sculptuur De laatste dagen toont een kruisafneming. De ladders verwijzen naar de traditionele uitbeelding van deze statie. Maar het lichaam van Christus wordt hier niet zorgvuldig met een doek van het kruis getild. Het is naar beneden gekanteld en verminkt. De onthoofding van Christus en de titel De laatste dagen lijken naar het einde van een tijdperk te verwijzen. Maar ze verwijzen ook naar de actualiteit van de toename van religieus gemotiveerd geweld.’
Locatie: verscholen op de Oudezijds Voorburgwal 38, in een zeldzaam goed bewaard grachtenhuis, bevindt zich Museum Ons’ Lieve Heer op Solder. Boven de historisch ingerichte woonvertrekken komt de bezoeker bij wat letterlijk het hoogtepunt is van het museum: een complete kerk op zolder. In 2015 werd het monument uitgebreid met een nieuw gebouw waar een link wordt gelegd met de actualiteit. De sculptuur De laatste dagen is geplaatst in de moderne tentoonstellingsruimte. opsolder.nl
tekst: Anikó Ouweneel