Cantatedienst

Bach schreef zijn Himmelfahrtsoratorium voor de hemelvaartsdag in 1735, een paar maanden na de voltooiing van zijn Weihnachtsoratorium. Imposante koren met een voor Bachs cantates maximale instrumentale bezetting omlijsten het werk. Het openingskoor is een stralend en overrompelend loflied en de koraalfantasie waarmee het oratorium afsluit een muzikaal hoogstandje met jazzy syncopen en een stuwende ritmiek. Tussen de hoekdelen doet de evangelist (tenor) het verhaal, afgewisseld met affectieve reacties die verdriet, vertrouwen en verlangen vertolken: in een basrecitatief laten twee fluiten de tranen over de wangen rollen; een sopraanaria daarentegen ademt door de instrumentatie zonder basinstrumenten een spirituele sfeer.

De uitvoering van de muziek ligt in handen van het Bach Ensemble Amsterdam onder leiding van Paulien Kostense. Medewerking verlenen Titia van Heyst (sopraan), Elsbeth Gerritsen (alt), Pablo Gregorian (tenor), Michiel Meijer (bas) en Klaas Holwerda (liturg).

Klaas Holwerda

Klaas Holwerda (Amsterdam) is predikant en legt zich toe op het raakvlak van kunst en liturgie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.