Cultureel

Cappella Amsterdam: openbare repetitie

Het koor werkt aan uitvoeringen van de Kanon pojakanen (1997) van Arvo Pärt (een omvangrijke boetekanon voor koor a capella: een ervaring van katharsis) en de Matthäus-Passion (1727) van Johann Sebastian Bach (een indringend portret van de lijdende en stervende mens).

  • Oranjekerk, 11, 14 en 15 maart, 10.00-17.00 uur | Kosten: vrijwillige bijdrage | Aanmelden

Peter Slegers, Beschouwing over Leonardo da Vinci

Een verkenning van astro-theologische betekenislagen in de beroemde muurschildering van het Laatste Avondmaal door Leonardo da Vinci. Kunstenaar Peter Slegers gaat in op verwijzingen naar het zonnestelsel en de verbindingen tussen de twaalf leerlingen aan tafel en de twaalf sterrenbeelden van de dierenriem.

  • Oranjekerk, 22 maart, 15.00 uur | Kosten € 5 | Aanmelden
  • Willem de Zwijgerkerk, 2 april, 20.00 uur | Kosten: € 5 | Aanmelden

Wessel Stoker, Eigentijdse herinterpretaties van het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci

In deze publiekslezing laat Wessel Stoker zien hoe kunstwerken uit het project Aan Tafel en ook bijvoorbeeld werk van Andy Warhol zich verhouden tot het wereldberoemde meesterwerk en elk op eigen wijze spelen met betekenisvolle elementen daarin.

  • Openbare Bibliotheek Amsterdam, Roelof Hartplein, 6 april, 20.00 uur | Kosten: vrijwillige bijdrage | Aanmelden

Fernando Oliveira, Dansperformance bij het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci

Fernando Oliveira legt zich toe op combinaties van dans, theater en muziek die de multiculturele identiteit van Amsterdam versterken. Zijn performance is een fysieke verbeelding van de individuele emoties van de twaalf leerlingen met Jezus aan tafel, zoals Leonardo da Vinci deze op baanbrekende wijze schilderde. Met een voorafgaand concert door het Terra Trio (Frieda Jacobowitz, fluit; Margot Näring, altviool; Ton Terra, gitaar).

  • Willem de Zwijgerkerk, 30 maart en 13 april, 20.00 uur | Kosten: € 5 | Aanmelden

Cappella Morhange o.l.v. Paul Mirck met Tenebrae Responsoria van Carlo Gesualdo da Venosa

Deze zesstemmige responsoria voor Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag verschenen in 1611, twee jaar voor de dood van Gesualdo (1560-1613). Gewaagde dissonanten en excentrieke verlengingen geven uitdrukking aan de dramatische inhoud van de teksten.

  • Oud-Katholieke Kerk, 9 april, 16.00 uur | Kosten: vrijwillige bijdrage
  • Willem de Zwijgerkerk, Goede Vrijdag 15 april, 16.00 uur | Kosten: vrijwillige bijdrage | Aanmelden

<< PROGRAMMA || VIERINGEN >>